2nd ESO

UT 1:  " THIS IS FUN"
WHAT´S IN THIS UNIT?



UT 1. “THIS IS FUN”





I .VOCABULARY





1.1 Fun activities
Do crafts, watch videos, play basketball, read comics, go skateboarding, play the guitar, draw, listen to music, take potos, dance , go shopping , play board games, go bowling, coo

Verb + -ing form

I love …ing/ I like…ing/ I don´t like..ing
I dislike…ing / I hate…ing


Practice vocabulary ( orally)


Practice in pair vocabulary and sentences


Activities: 2,3 student´s book page 10


Write sentences with like/ love/ hate…


Interactive book hobbies

Practice with Sue


1.2 Fun places

Amusement park, aquarium, arcade, beach, bowling alley, disco, ice rink, Internet café, multiplex cinema, reataurant, shopping centre, skatepark, sports centre.


Practice vocabulary (orally)


Practice in pairs.


Activities : 1, 2, 3, 4 Student´s book page 14


Write sentences using the new vocabulary like the example: you can go…at…





Sue: Practice , talk about what are your likes and dislikes? Review vocabulary ( fun activities, fun places) , games , spellings…

You can go
Shopping
Dancing
Ice skating
Swimming
Bowling
skateboarding




at
Shopping centre
Disco
Ice rink
Beach
Bowling alley
skatepark



I I.GRAMMAR
2.1. Present simple

3rd person singular forms
· Most verbs: add –s
· Final letters ( s/sh/ ch/x/z/ o) add –es (go- goes)
· Final y: study- studies
Affirmative

Negative

Interrogative


(I, you , we, you they ) listen
(he, she , it ) listens


(I, you , we, you they ) don´t listen
(he, she , it ) doesn´t listen




Do (I, you , we, you, they ) listen?
Does ( he, she, it) listen?

Yes, I do . No, I don´t
Yes, he does. No, he doesn´t





Practice present simple :Oral practice


Copy the table student´s book page12


Video: Present simple


Exercises: 2,3,4,5 student´s book page 12 and 13



2.2 Adverbs of frequency
List of adverbs
Word order

Almost never, always, never, often, sometimes, usually
· We put adverbs of frequency after be.
We are usually at home
· We put them before other verbs.
I always meet friends after school.


Talk about what adverbs of frequency are


Word order


Copy the list of adverbs


Exercises: 6, 7 student´s book page 13






2.3 Subject Pronouns





I, you, he, it, she, we, you , they


Oral explanation, subject and object pronouns examples


Copy the subjects and objects


Written activities: 8, 9 student book page 13







2.4 Object Pronouns
Me, you, him, it, her , us, you , them

III. SKILLS
3.1 Reading





FREE TIME


Free time student´s book page 11. Listen and follow the reading.


Students read the text again.


We translate the text.


Reading comprehension : exercises 2 , 3


Conversation about the text. Students talk about themselves.

3.2 Speaking



Discussing likes and dislikes


Read and listen dialogue page 16.


Practice in pairs the dialogue. Change some words


Write a new dialogue using the model.




3.3 Listening
Dialogue about which sports people talk about.


Listen page 16, activity 5


Activity 6 page 16


Talk about the dialogues that student s have listened t

3.4 Writing
Describing free-time activities.

Writing skills



Explanation about capital letters and punctuation , page 17 (write the rules)
Activity 3, page 17


Read Kenny´s email. Send me an email following the model
Capital letters and punctuation (page 17)

IV. CULTURE (PROJECT)

V. EVALUATION CRITERIA
Escucha con atención los mensajes orales breves que se producen dentro del aula.
Comprende los mensajes orales
Conoce estrategias que le ayudan a comprender los mensajes orales.
Es capaz de producir textos orales sobre tema de interés con pronunciación y entonación adecuada.
Participa en conversaciones relacionadas con la vida cotidiana.
Responde adecuadamente en las situaciones de comunicación planteadas en el aula.
Dispone de estrategias para evitar interrupciones, terminar con intercambios comunicativos.
Uso correcto de recursos para el aprendizaje.
Conoce fórmulas de cortesía.
Se expresa en público y por escrito con confianza.
Mantiene interés por mantener conversaciones con hablantes en lengua extranjera.
Participa activamente en los procesos de evaluación compartida.
Conoce las particularidades culturales de los países de habla inglesa.
Participa de forma activa .
Respeta las opiniones y el trabajo en grupo.
Presenta trabajos escritos con claridad y orden.
Conoce algunos rasgos geográficos e históricos de los lugares donde se habla la lengua extranjera.
Utiliza las tic para conseguir información de los países donde se habla la lengua extranjera.
Es capaz de producir textos orales con la pronunciación adecuada.
Lee textos escritos en lengua extranjera con autonomía adecuada a su edad.
Comprende el contenido de textos escritos en cualquier soporte.
Realiza producciones propias en lengua extranjera basándose en modelos conocidos.
Mantiene intercambios comunicativos aprovechando cualquier soporte.
Conoce las reglas ortográficas básicas de puntuación en lengua extranjera y hace uso correcto de ellas.
Reconoce y valora la lengua extranjera como un medio más para intercambiar información.






















UT 2: "PEOPLE AT WORK"

WHAT´S IN THIS UNIT?
UT 2: “PEOPLE AT WORK





I .VOCABULARY





1.1 Jobs



Businesswoman, construction worker, doctor, electrician, firefighter, hairdresser, lifeguard, mechanic, police officer, postal worker, scientist, shop assistant, taxi driver, waiter







Practice vocabulary ( orally)



Practice in pair vocabulary and sentences



Memory game



What do you want to be?



Activities:1, 2,3 student´s book page 20






INTERACTIVE BOOK


Practice with Sue
Talk about future (jobs)


1.2 Work clothes

Belt, blouse, cap, gloves, goggles, helmet, overalls, safety boots. Skirt, suit, tie, uniform
I´m wearing
He/ she/ it is wearing
You/ they/ we are wearing





Practice vocabulary (orally)



Practice in pairs.



Activities : 1, 2, 3, 4 Student´s book page 24



Song





Sue: Practice / Describing what is he/she wearing?





II.GRAMMAR
2.1. Present Continous













Present continous explanation




Practice present continous :Oral practice




Copy the table student´s book page22 and worksheet




Video: Present continous




Exercises: 2,3,4,5 student´s book page 22 and 3







2.2 Present continous with future meaning







Oral explanation




Oral Practice ( examples)




Activities page 23 (6,7)








Talk about the future
write about future plans and appointmets







2.3 Can / Can´t



Oral explanation







Practice in pairs







Activities 8,9,10 page 23



Practice online can / can´t
write sentences to indicate ability.







III. SKILLS
3.1 Reading (page21,25)

WHEN I´M OLDER…






Read the text. Who wants to be a musician?



Students read the text again.



We translate the text.



Reading comprehension : exercises 2 , 3



Conversation about the text. Students talk about


3.2 Speaking



MAKING REQUEST






Read and listen dialogue page 6.



Practice in pairs the dialogue. Change some words



Write a new dialogue using the model.






3.3 Listening (page 26)



Listen page 26, activity 5



Activity 6 page 26



Talk about the dialogues that student s have listened


3.4 Writing (page 27)



DESCRIBING A JOB




Read AMAZING JOBS.







Reading comprehension , exercise 2,3,4,5


Use the writing guide and write about your family


IV. CULTURE (PROJECT)



V. EVALUATION CRITERIA
  • Escucha los mensajes emitidos dentro del aula en lengua extranjera.
  • Comprende los mensajes en lengua extranjera.
  • Capaz de producir textos orales sobre temas de interés con la pronunciación y entonación adecuada.
  • Participa en conversaciones breves relacionadas con planes futuros (trabajos)
  • Responde adecuadamente en situaciones de comunicación que se le plantean dentro del aula.
  • Dispone de estrategias para evitar las interrupciones en la comunicación y para iniciar o termina intercambios comunicativos.
  • Comprende la información de textos en cualquier soporte relacionados con los contenidos trabajados.
  • Lee de forma autónoma textos escritos.
  • Hace uso de estrategias variadas que le ayudan a la comprensión de textos escritos.
  • Se apoya en elementos visuales para comprender textos escritos en lengua extranjera.
  • Utiliza de forma correcta los recursos disponibles.
  • Conoce las formas habituales de cortesía.
  • Se expresa en público y por escrito con confianza.
  • Mantiene interés por mantener conversaciones con hablantes en lengua extranjera.
  • Mantiene intercambios comunicativos aprovechando cualquier soporte.
  • Presenta los trabajos escritos con claridad y orden.
  • Cumple las normas establecidas sobre la presentación de los trabajos.
  • Utiliza las tic para conseguir información .
  • Conoce y hace uso correcto de las estructuras y funciones trabajadas.
  • Hace uso del ritmo, entonación, acentuación y vocalización correctos dentro de sus posibilidades.
  • Realiza producciones propias en lengua extranjera basándose en modelos conocidos.
  • Mantiene interés por mantener conversaciones en lengua extranjera.
  • Dispone de estrategias que le ayudan a recordar, adquirir, organizar y utilizar el léxico.
  • Reconoce y valora la lengua extranjera como un medio más para intercambiar información.



















UT:3 "Mother Nature"

WHAT´S IN THIS UNIT?

UT 3. “Mother Nature” SECOND ESO


I .VOCABULARY
1.1 Geographical features
Riverdale: waterfall, valley, mountain, river,
Middletown: plain, hill, forest, lake.
Sandville: coast, sea, island, beach, bay
Practice vocabulary ( orally)
Practice in pair vocabulary and sentences
Activities:1, 2,3 student´s book page 30
Describe your town, .…(picture)
Comparing:


Write a description using geographical features ( picture).
Practice with Sue
Description places

1.2 Animals (my class: 5th)
Bear, crocodile, duck, frog, monkey, parrot, penguin, salamander, salmon, seal, shark, snake, whale…
Click here to learn more..
Practice vocabulary (orally)
Practice in pairs.
Activities : 1, 2, 3, 4 ,5 Student´s book page 34
Write descriptions about animals following the substitution of table.
Practice online
Sue: Practice . Describing animals. What animal is it?
II.GRAMMARV
2.1. Comparative adjective
Short
Long
Irregular
Cold=colder
Safe=safer
Hot=hotter
Sunny=sunnier
…….than
More + adjective
More expensive
Good=better
Bad =worse
Practice comparing people or things :Oral practice
Exercises: 2,3,4,5 student´s book page 32
2.2 Superlative adjectives.
Short
Long
Irregular
Cold=coldest
Safe= safest
Hot=hottest
Sunny=sunniest
The…..est
The most…..
Good= the best
Bad = the worst
Talk about superlative adjectives. Examples
Oral practice.
Copy the list adjectives and write their superlative
Exercises: 8,9, 10 student´s book page 13
Practice with Sue
III. SKILLS
3.1 Reading (page31,35)
GEOGRAPHY QUIZ
student´s book page 31. Listen and follow the reading.
Students read the text again. Answer questions
We translate the text.
Reading comprehension : exercises 2 , 3,4
Conversation about the text.
3.2 Speaking
AGREEING AND DISAGREEING
Read and listen dialogue page 36.
Practice in pairs the dialogue. Change some words
Write a new dialogue using the model.
3.3 Listening (page 16)
Listen page 36, activity 5 What pet has each person got?
Activity 6 page 36 (answer the questions
Talk about the dialogues that student s have listened t
3.4 Writing (page 17)
Describing animals
Talk about the description.
Reading: Describing an animal
Reading comprehension , exercise 2,3,4
Use the writing guide to describe your favorite animal.
IV. CULTURE (PROJECT)
V. EVALUATION CRITERIA

· Escucha y comprende con atención los mensajes orales breves que se producen dentro del aula

· Conoce estrategias que le ayudan a comprender los mensajes orales y escritos.

· Es capaz de producir textos orales y escritos sobre temas de interés con la pronunciación y entonación adecuadas.

· Participa en conversaciones breves dentro del aula, relacionadas con la vida cotidiana con la pronunciación y entonación adecuadas.

· Responde adecuadamente en situaciones de comunicación que se le plantean dentro del aula.

· Dispone de estrategias para evitar las interrupciones en la comunicación y para iniciar o terminar intercambios comunicativos.

· Comprende la información de textos en cualquier soporte relacionados con los contenidos trabajados.

· Lee de forma autónoma textos escritos en lengua extranjera de cierta extensión.

· Hace uso de estrategias variadas que le ayudan a la comprensión de textos escritos.

· Se apoya en elementos visuales para comprender textos escritos en lengua extranjera.




· Mantiene interés por mantener conversaciones con hablantes en lengua extranjera.

· Mantiene intercambios comunicativos aprovechando cualquier soporte

· Participa en actividades de autoevaluación compartida.

· Conoce las particularidades culturales de los países donde se habla la lengua extranjera

· Identifica las características diferentes de los países donde se habla la lengua extranjera

· Participa de forma activa en actividades de grupo

· Respeta las opiniones y el trabajo de los/las demás




· Utiliza las tic para conseguir información de los países donde se habla la lengua extranjera




· Realiza producciones propias en lengua extranjera basándose en modelos conocidos.

· Mantiene intercambios comunicativos aprovechando cualquier soporte

· Conoce las reglas ortográficas básicas en lengua extranjera y hace uso correcto de ellas


· Dispone de estrategias que le ayudan a recordar, adquirir, organizar y utilizar el léxico

· Valora positivamente el enriquecimiento que supone las relaciones con personas de otras culturas.

· Reconoce y valora la lengua extranjera como un medio más para intercambiar información.

UT 4: "MAKING HISTORY"

WHAT´S IN THIS UNIT?


I.VOCABULARY
1.1. Verbs: Historic achievements
Design, develop, discover, establish, explore, fly, invent, paint, rule, study, teach, win…
Practice vocabulary.
Practice in sentences
Activities :1,2 ,3,4 (page 46)
Practice with examples
Find information about historic achievements characters. (computer)
Write about information found
1.2. Verbs: Life events
Be born, become a grandparent, buy a house, fall in love, get engaged, get married, go to school, have a child, learn to drive, leave school, move house, start working, retire, travel abroard
Practice vocabulary.
Activities: 1,3,4 page 50
Memory game
Write sentences using verbs: life events
Sue
II.GRAMMAR
2.1. Past simple (regular verbs)
Video explanation
Spelling forms
Uses
Activities 2,3 page 48,

Online
2.2. Past simple (irregular verbs)
Explanation
Video
Study irregular verbs
practice
Activities : 5,7,8,9 page 48
Worksheet: 2
Online
2.3. Could, couldn´t
Explanation
Activities: 11,12 page 49
III.SKILLS
3.1.Listening
IN A SHOP
Listen the dialogue page (52)
Listening: activity 5 what do the people want to buy?
Listening: activity 6 how many copies has the shop got?
3.2. Speaking
Role play : we are in a shop.
Practice the dialogue
Write a new dialogue using the model. Page 52
3.3. Reading
“NOBEL PRIZE WINNERS ”page 47
“A WONDERFUL LIFE” page 51
Page 47 reading understanding. Activities 2,3
Page 51 reading understanding. Activities 2,3
Talk about each reading
3.4. Writing: page 53
Read the biography
Activity 2. Copy and complete the chart.
When: uses and examples. Activity 3,4
Write a biography about John Logie Baird
IV.CULTURE
V.EVALUATION CRITERIA

1. Escucha mensajes emitidos dentro del aula en lengua extranjera.

2. Comprende mensajes emitidos dentro del aula en lengua extranjera.


3. Conoce estrategias propias para comprender mensajes orales.


4. Es capaz de producir textos orales sobre temas de interés con la pronunciación y entonación adecuadas.


5. Participa en conversaciones breves dentro del aula, relacionadas con eventos de la vida con la pronunciación y entonación adecuadas.


6. Responde adecuadamente en la situaciones de comunicación que se le plantean dentro del aula.


7. Comprende la información de textos en cualquier soporte relacionados con los contenidos trabajados.

8. Lee de forma autónoma textos escritos en lengua extranjera de cierta extensión.


9. Hace uso de estrategias variadas que le ayudan a la comprensión de textos escrito


10. Mantiene interés por mantener conversaciones con hablantes en lengua extranjera.


11. Mantiene intercambios comunicativos aprovechando cualquier soporte


12. Participa de forma activa en actividades de grupo

13. Respeta las opiniones y el trabajo de los/las demás


14. Conoce acontecimientos históricos diversos .

15. Utiliza las tic para conseguir información sobre personajes históricos.


16. Produce textos orales breves sobre temas de interés personal, con pronunciación correcta.


17. Conoce elementos morfológicos habituales en el uso de la lengua extranjera.



18. Hace uso del ritmo, entonación, acentuación y vocalización correctos, dentro de sus posibilidades, en el lenguaje oral


19. Comprende textos escritos en lengua extranjera.

20. Realiza producciones propias en lengua extranjera basándose en modelos conocidos.


21. Reconoce y valora la lengua extranjera como un medio más para intercambiar información.








Worksheet: Irregular verbs


Change the verb into the past simple
1) She (bring) some chocolates to the party. .

2) I (hear) a new song on the radio. .

3) I (read) three books last week. .

4) They (speak) French to the waitress. .

5) He (understand) during the class, but now he doesn't understand. .

6) I (forget) to buy some milk. .

7) She (have) a baby in June. .

8) You (lose) your keys last week. .

9) They (swim) 500m. .

10) I (give) my mother a CD for Christmas. .

11) At the age of 23, she (become) a doctor. .

12) I (know) the answer yesterday. .

13) He (tell) me that he lived in Toronto. .

14) We (lend) John £200. .

15) She (drink) too much coffee yesterday. .

16) The children (sleep) in the car. .

17) He (keep) his promise. .

18) I (choose) steak for dinner. .

19) The film (begin) late. .

20) We (fly) to Sydney. .

21) They (drive) to Beijing. .

22) He (teach) English at the University. .

23) I (send) you an email earlier. .

24) We (leave) the house at 7a.m.. .

25) He


UT5: " TV AND FILM"

UT 5: “TV AND FILM” Second ESO

WHAT´S IN THIS UNIT?

T
I. VOCABULARY
1.1. TV programmes
Cartoon, chat show, comedy programme, documentary, game show, medical drama, the news, police drama, soap opera, sports programme, talent contest…
Practice vocabulary. Video 1
Practice in sentences
Activities :1,2,3 (page 56)
Describing what is your favorite tv programme.
Practice with Sue
1.2. Films genres
Action film, animated film, fantacy film, horror film, martial arts film, musical, mystery, romantic, comedy, science fiction film, western…
Practice vocabulary. Video 2
Memory game
Activities : 2,3, page 60
II. GRAMMAR
2.1. Past simple negative and interrogative
Explanation
Revision
Practice in sentences
Activities 2,3,4,5,6,7,8 page 58
Worksheet :1
Worksheet: 2
2.2. There was/there were
Explanation
Activity 10,11 page 59
Online
III. SKILLS
3.1. Listening
Expressing disbelief
Activities 3,5,6 page 62,
3.2. Reading
TV and me (page 57) exercises 2,3,4
Plasticine scenes (page 61)exercises 2,3
Reading comprehension
3.4. Writing
Writing a film review
IV. CULTURE
TYPE OF FILMS
V. EVALUATION CRITERIA



1. Escucha mensajes emitidos dentro del aula en lengua extranjera.

2. Comprende mensajes emitidos dentro del aula en lengua extranjera.

3. Conoce estrategias propias para comprender mensajes orales.

4. Es capaz de producir textos orales sobre temas de interés con la pronunciación y entonación adecuadas.

5. Participa en conversaciones breves dentro del aula, relacionadas con los medios audiovisuales, programas de televisión , tipos de películas con la pronunciación y entonación adecuadas.

6. Responde adecuadamente en la situaciones de comunicación que se le plantean dentro del aula.

7. Dispone de estrategias para evitar las interrupciones en la comunicación y para iniciar o terminar intercambios comunicativos.

8. Comprende la información de textos en cualquier soporte relacionados con los contenidos trabajados.

9. Lee de forma autónoma textos escritos en lengua extranjera de cierta extensión.

10. Hace uso de estrategias variadas que le ayudan a la comprensión de textos escritos.

11. Se apoya en elementos visuales para comprender textos escritos en lengua extranjera.

12. Participa de forma activa en actividades de grupo.

13. Respeta las opiniones y el trabajo de los/las demás.

14. Produce textos orales breves sobre temas de interés personal, con pronunciación correcta.

15. Identifica elementos morfológicos habituales en el uso de la lengua extranjera.

16. Conoce las reglas de puntuación básicas en lengua extranjera y hace uso correcto de ellas.







PAST TENSE

TO LEARN

    Affirmative form
    Negative form
    Interrogative form
    List of Verbs
    Dialogue 1
    Dialogue 2
    Dialogue 3

    TO PRACTICE : ONLINE

    Worksheets: affirmative and negative
    Worksheets: interrogative form
    Worksheets: past tense puzzle




    • Simple Past: Exercise



    Complete with the correct tense verb:

    1) Mary _________(go) to the cinema yesterday.

    Ex: Mary went to the cinema yesterday.
    2) Peter _______(watch) tv last night.
    3) Alice _________(have) a sandwich for lunch.
    4) The children ________(play) basketball all afternoon.
    5) Susan ___________(buy) a new jacket for Jim.
    6) The girls__________(study) all the weekend.
    7) The dog _________(eat) all his food.
    8) I _________(sleep) wonderfully last night
    • Simple Past and Question words

    Look at this dialogue: Simple Past and question words.

    Paul: What did you do yesterday? (¿Que hiciste ayer?)
    Alice: I went to the cinema.
    P: What film did you see?
    A: I saw The king´s speech.
    P: Did you like it?
    A: Yes, I did. It was a very good film.
    P: What time did the film start?
    A: It started at 8:00 pm.And what did you do?
    P: Oh, I stayed at home.

    Notice:

    Cuando hacemos la pregunta usamos did como
    verbo auxiliar y el verbo principal de la oración
    • Exercise:Change this text into Simple Past Tense.

    Mr.Smith gets up at 6:45 every morning and has a shower. Then he has breakfast. He always has tea and cornflakes for breakfast He leaves home at 7:55 and goes to work by bus. He always takes the 8:05 bus and gets to work at 8:30. He has lunch from 1:00 till 2:00 and leaves work at 6:00 in the evening. When he gets home, he reads the newspaper. Then he has dinner. He always has dinner at 7:15. After dinner he takes his dog for a walk.He always goes to bed at 10:30 exactly!

    Todos los verbos subrayados están en presente, tenemos que cambiarlos a pasado para contar lo que hizo Mr Smith ayer.Comenzamos así:

     UT 6 " TRAVEL TALES"

    UT 6: “TRAVEL TALES”

    WHAT´S IN THIS UNIT?

    I. VOCABULARY
    1.1. Transport
    Aeroplane, bus, car, cruise ship, ferry, helicopter, lorry, motorbike, sailing boat, scooter, train, tram, underground….
    On roads, on rails, on water, in the air….

    BY
    Practice vocabulary.
    Video 1
    Practice in sentences
    Activities :1,2,3,4(page 66)
    Remember comparative
    Transport that you use and why
    Online
    1.2. Prepositions of movement
    Across, along, around, down, into, off, onto, out of , over, through, under, up..
    Listening activity 1 page 70.
    Practice with sentences
    Activities : 2,3 page 70
    II. GRAMMAR
    2.1. Present past continous
    Video explanation
    Spelling –ing forms
    Uses
    Activities 2,3,4,5,6, 7 pages 68, 69


    2.2. Past simple and past continuous.
    Explanation
    Exercises 9,10,11 page 69
    Online
    III. SKILLS
    3.1. Listening
    At the train station
    Listening 2.28
    ( 5)
    Listening. 2.28 (6)
    3.2. Speaking
    At the train station
    3.3. Reading
    Can you believe it?
    A scary ride!
    3.4. Writing
    Telling a story
    IV. CULTURE
    V. EVALUATION CRITERIA
    1. Escucha mensajes emitidos dentro del aula en lengua extranjera
    2. Comprende mensajes emitidos dentro del aula en lengua extranjera.
    3. Reconoce estrategias propias para comprender mensajes orales.
    4. Es capaz de producir textos orales sobre temas de interés con la pronunciación y entonación adecuadas.
    5. Participa en conversaciones dentro del aula.
    6. Comprende la información de textos en cualquier soporte relacionados con los contenidos trabajados.
    7. Hace uso de estrategias variadas que le ayudan a la comprensión de textos escritos.
    8. Respeta las opiniones y el trabajo de los demás.
    9. Participa de forma activa.
    10. Produce textos orales breves sobre el tema de usos de transportes con una pronunciación correcta.
    11. Utiliza las estructuras y funciones trabajadas.
    12. Lee de manera autónoma textos de cierta extensión.
    13. Realiza producciones propias en lengua extranjera basándose en modelos conocidos como por ejemplo contar una historia.
    14. Es capaz de organizar su trabajo personal con el objetivo de conseguir los mejores resultados.

    No hay comentarios:

    Publicar un comentario

    Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.